Last van spierpijn? Daar wordt je sterk van!

Deel

Iedereen heeft het wel eens gehad, gisteren heerlijk gesport en vandaag je bed bijna niet uit kunnen stappen: spierpijn. Tijdens het sporten vinden er allemaal chemische reacties plaats in je lichaam en deze hebben verschillende effecten. Eén daarvan is spierpijn. Spierpijn ontstaat door het langdurig of overmatig belasten van je spieren, maar dit betekent niet dat spierpijn iets slechts is.

Wat is spierpijn precies? Als eerste is het belangrijk om te weten dat er twee verschillende soorten spierpijn zijn, acute spierpijn en vertraagde spierpijn.

Acute spierpijn

Acute spierpijn is de spierpijn die je voelt tijdens- en direct na de training. Deze is te herkennen aan het brandende/zure gevoel tijdens de training. Dit gevoel van verzuring komt doordat er tijdens het sporten melkzuur ophoopt. Melkzuur ontstaat door de anaerobe verbranding van glucose, anaeroob betekent zonder zuurstof.

De anaerobe verbranding vindt vooral plaats bij korte intensieve trainingen. Als je bijvoorbeeld een sprint trekt moet er zoveel energie naar je spieren dat er niet genoeg zuurstof is voor de normale verbranding van glucose. Dit leidt tot de anaerobe verbranding van glucose en komt er melkzuur vrij. De opstapeling van melkzuur zorgt voor de verzuring.

Vertraagde spierpijn

Een andere vorm van spierpijn is vertraagde spierpijn. Vertraagde spierpijn is de spierpijn die je de volgende dag of dagen na het sporten voelt.  Vooral krachttrainingen zorgen voor langdurige spierpijn.

Deze spierpijn komt doordat er tijdens het sporten hele kleine scheurtjes in de spieren ontstaan. Je lichaam zal deze spierscheurtjes repareren en de zogenoemde ‘supercompensatie’ creëren. Deze supercompensatie zorgt ervoor dat de spieren groter en sterker worden.

Spierpijn zorgt er dus eigenlijk voor dat je sterker en beter wordt!

Daarnaast zijn er nog veel meer chemische reacties die plaats vinden in je lichaam en de stoffen die daarbij vrijkomen zorgen vaak voor een fijn gevoel waardoor sporten super gezond is.

Andere stoffen die vrijkomen bij het sporten zijn bijvoorbeeld: endorfine, welke zorgt voor een blij gevoel en het blokkeren van pijn. Dopamine, ook wel het ‘geluk stofje’ genoemd, zorgt ervoor dat je een fijn gevoel krijgt. En serotonine, dit is een chemisch stofje dat verantwoordelijk is voor geluk, een goede nachtrust en een gezonde eetlust.


Wordt jij helemaal enthousiast van sporten en ben je geïnteresseerd over wat er nog meer gebeurt in jou lichaam zijn de volgende studies misschien wat voor jou!

Orthopedisch Technicus (MBO)
Als orthopedisch technicus help je mensen beter te bewegen en beter te werken. Je maakt protheses voor mensen met een lichamelijke handicap.

Biologisch Medisch Analist (MBO)
Als biologisch medisch analist onderzoek je materiaal afkomstig van levende organismen. Je verzamelt het biologisch monstermateriaal dat je krijgt aangeleverd. Je analyseert biochemische processen, biomoleculen, cellen, en organismen en bepaalt of grondstoffen, en materialen voldoen aan de gestelde eisen.

Opleiding tot fysiotherapeut (HBO)
Bij fysiotherapie staat het menselijk lichaam centraal. Een fysiotherapeut helpt mensen die problemen hebben met hun houding en bewegingen. Via een gesprek probeer je een goed beeld te krijgen van de klacht en wat deze klacht betekent in het leven van de patiënt.

Opleiding tot leraar Gezondheidszorg en Welzijn (HBO)
Weet jij anderen met je kennis te enthousiasmeren op thema’s als facility management, sport en bewegen en welzijn en zorg? Dan is de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn misschien wat voor jou.

Bachelor of science in Physiotherapy (WO)
Wil je een universitaire opleiding fysiotherapie volgen? Ben jij een VWO’er met N&G of N&T profiel aangevuld met biologie? Dan bieden wij de unieke mix tussen wetenschap en praktijk.

Bewegingswetenschappen (WO)
De bachelor Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam is een bèta-opleiding waarin je leert hoe mensen bewegen, wat er gebeurt als bewegen een uitdaging wordt en hoe beweging in de sportpraktijk en gezondheidszorg geoptimaliseerd kan worden.

Deel

Andere interessante artikelen

Een vaccinatie of virusremmer zijn bekende manieren om onszelf te beschermen tegen virale infecties. Maar wat nou als we onszelf kunnen beschermen tegen virussen met behulp van onze darmen­?

Een trein zonder wielen? Het is misschien lastig je daar iets bij voor te stellen, maar in onder andere China en Japan bestaan ze al.

De zomervakantie zit er bijna op. Deze apps en tips maken je leven op school leuker en makkelijker!