Blauwe energie
Over de vraagbaak

Vraagbaak scheikunde

Blauwe energie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #1756 Reageer
    timmy
    Gast

    Beste

    Volgend jaar heb ik mijn GIP(eindwerk). Ik vind blauwe energie eigenlijk wel iets interessant om iets rond te doen. Ik denk dat blauwe energie toch veel voordelen heeft. Het is niet afhankelijk van de wind of zon, er is geen CO2 uitstoot. Je kan dit eigenlijk overal realiseren waar zoet en zout water samenkomen. Ik heb wat opzoekwerk verricht en het blijkt dat als je 1 m³ zoet water met zout water vermengt je ongeveer een huis 30 minuten van stroom kunt voorzien. Mijn idee was om misschien een batterij de laten opladen met blauwe energie en daar dan mee iets laten aandrijven. Ik weet dat dit niet zomaar gaat als je zout en zoet water bij elkaar brengt. Er zit een heel proces achter met membranen onder andere. Maar denk je dat dit te realiseren valt?

    #1757 Reageer

    Beste Timmy,

    An sich natuurlijk een prachtig project om uit te werken. Vanzelfsprekend is een dergelijk project haalbaar, maar of hetgeen jij wilt helemaal haalbaar is daar heb ik wel zo mijn vraagtekens bij.

    De eerste vragen die jouw voorstel bij mij oproept zijn de volgende:
    1. Hoe ga je de energie die ontstaat als gevolg van het vermengen van de zoet- en zoutwaterstroom omzetten in elektrische energie?
    2. Hoe ga je vervolgens deze elektrische energie opslaan in een batterij? Ga je zelf een ‘batterij’ ontwerpen of een bestaande batterij gebruiken? En als je een bestaande batterij gaat gebruiken, dan is het maar de vraag of je voldoende energie weet op te wekken om de batterij meetbaar op te laden.
    3. Kun je membranen maken/vinden die beschikbaar zijn tegen een kostprijs die beschikbaar zijn binnen het budget van je school? En/of kun je wellicht terecht op een universiteit of bij een bedrijf die deze materialen/voorzieningen beschikbaar heeft.

    Als jou was zou ik mijn project dus opbouwen in verschillende stappen. Als niet alle stappen lukt dan heb je toch nog leuke resultaten van eerdere stappen te rapporteren en kun je goed onderbouwen/uitleggen wat er niet lukte bij latere stappen en aanbevelingen doen voor een vervolgproject waarbij jij zelf of iemand anders verder zou kunnen/moeten komen. Op deze manier werken is volledig conform de wijze waarop professioneel academisch onderzoek ook uitgevoerd wordt.

    1. Maak een kleine laboratoriumopstelling met geschikte membranen en meet vervolgens met behulp van een computerprogramma zoals Coach of je een waarneembaar temperatuurverschil en/of drukverschil kunt meten. Het lijkt mij dat dit haalbaar moet zijn.
    Het mooiste zou zijn wanneer je aan ion-selectieve membranen kunt komen en direct elektrische energie kunt opwekken. Je kunt dan in eerste instantie ook weer een programma als Coach gebruiken om het spanningsverschil te meten. Je hoeft dan niet direct een grote spanning op te wekken om resultaat te meten.
    2. Kijk of je je laboratoriumopstelling kunt vergroten om een groter temperatuur/druk/spanningsverschil te realiseren tot een waarde waarbij het zal gaan lukken om bijvoorbeeld een lampje te laten branden oid. Dat is een leuke uitdagende tweede stap!
    3. Wanneer je niet aan ion-selectieve membranen hebt kunnen komen is dit de stap waarbij je het temperatuurverschil/spanningsverschil zult moeten gaan omzetten naar elektrische energie zodat je nuttig gebruik kunt maken van de opgewekte energie.
    4. Nu je succesvol bent tav het opwekken van elektrische energie, wordt de volgende stap het opladen van een (zelfgemaakte) batterij.

    Kun je hiermee verder?

    Met vriendelijke groeten,

    Yvette van Rijckevorsel

    #1758 Reageer

    Hallo Timmy,

    Een bouwpakket Blue Energy is bij de Universiteit Wageningen Ned. te bestellen voor E 350 exclusief BTW. Daar zitten dus membranen en aansluitingen al bij, met beschrijving. Dat spaart je een hoop knutseltijd uit.

    Succes,

    Groet,

    Jan Wim Peters

    #1759 Reageer
    timmy
    Gast

    Dank voor de reactie

    Aan de membranen kan ik desnoods zelf komen. Ik zal dan ook zelf veel investeren. Hoe ik deze energie zal omzetten in elektrische energie is de vraag. ik denk dat hier fysica en elektriciteit aan te pas komt. Ik ga zelf geen batterij ontwerpen(Dit is namelijk veel te moeilijk voor iemand die in het middelbaar zit) dus zal ik een bestaande batterij gebruiken die ik dan zal proberen opladen. Denk je dat het mogelijk is om dit in batterijen op te slagen?

    De andere onderzoeken die je aangeeft vind ik namelijk zeer interessant en zal ik zeker toepassen.

    #1760 Reageer

    Beste Timmy,

    Nog een aanvulling op jouw opmerking tav de batterijen.
    Een batterij zelf ontwerpen is mogelijk eenvoudiger dan een bestaande batterij opladen gezien het benodigde vermogen dat daarvoor nodig is. Het enige wat je voor je eigen ‘batterij’ nodig hebt is een redoxreactie waarbij je tijdens het opladen (endotherme reactie) een ion aanwezig in de oplossing omzet naar een vaste stof die bij voorkeur aan één van de elektroden bindt. Vervolgens kun je deze elektrode met ontstane stof verwijderen waardoor de reactie die plaatsvindt bij het ontladen niet kan plaatsvinden omdat één van de reactanten ontbreekt. Later, wanneer je je ‘batterij’ wilt benutten kun je de elektrode in de oplossing terugplaatsen om de exotherme reactie plaatst te laten vinden. Dit is allemaal onderdeel van het VWO eindexamenprogramma op de middelbaren school en zou dus niet te moeilijk moeten zijn.

    Succes!

    Het lijkt mij een erg leuk project…. we horen graag of en hoe het gelukt is!

    Groeten,

    Yvette van Rijckevorsel

    #1761 Reageer
    timmy
    Gast

    Ik veronderstel dat er ook brak water zal zijn als residu. Zou het eventueel nog mogelijk zijn dit te filteren tot drinkbaar water?

    #1762 Reageer

    Hoi Timmy,

    Je bent lekker bezig op deze mooie zomerdag!

    Filtreren zal vermoedelijk niet mogelijk zijn aangezien natriumchloride oplost in water en geen suspensie vormt. Het zuiveren van het water om het drinkbaar te maken vereist energie in de vorm van elektriciteit/zonne-energie (via membraan-scheiding) of hitte (destillatie) . Denk er maar over na… als het energie oplevert om zoet en zout water te mengen zoals je van plan bent, dan is het omgekeerde proces natuurlijk endotherm.
    De wet van behoud van energie dicteert dat wanneer het mengen van zoet en zout water een bepaalde hoeveelheid energie oplevert, het scheiden van beiden evenveel energie kost. Probleem is dus dat je dan netto geen energie opwekt….
    In grote delen van de wereld is er weinig animo om het zeer kostbare zoete water ter verspillen en brak te laten worden om energie op te kunnen wekken. Het voordeel van deze energiebron is echter wel dat het niet afhankelijk is van de zon en dus op ieder moment van de dag benut kan worden.
    Om een volledig bruikbaar energiesysteem te ontwikkelen lijkt het mij daarom dat je overdag de zonne-energie zou moeten benutten om zout water (deels) te ontzilten (bijvoorbeeld zeewater) zodat je geen kostbaar drinkwater nodig hebt wanneer je ’s nachts het ontzilte water weer vermengt met zout water. Daarmee creëer je in feite een cyclisch en duurzaam systeem waarbij er geen zoet drinkwater verspilt wordt.
    Dat roept dan wel weer de vraag op wat de meerwaarde is van blauwe energie ten opzichte van zonne-energie. Zonne-energie kun je tenslotte ook in een batterij opslaan en vervolgens ’s nachts gebruiken.
    Nu kan ik wel een aantal voordelen opnoemen… maar lijkt mij in het kader van jouw schoolproject een goed idee als je daar zelf over nadenkt en onderzoek naar doet ;).

    Groeten,

    Yvette van Rijckevorsel

    #1763 Reageer
    timmy
    Gast

    Ja je hebt gelijk. Maar het idee zou wel mooi geweest zijn denk je niet?

    #1764 Reageer

    Zoals ik zei, het is een super mooi idee… dus ik zou het niet meteen opgeven…
    Het lijkt mij voor jouw leerproces en ontwikkeling beter wanneer je hier eerst zelf wat onderzoek naar doet om er achter te komen wat de voor- en nadelen zijn van zonne-energie ten opzichte van blauwe energie en de vereisten voor het ontzilten van water.
    Als er namelijk geen voordelen van blauwe energie zouden zijn ten opzichte van zonne-energie dan zou niemand geïnteresseerd zijn in blauwe energie!

    Ik help je graag verder als je hier het één en ander over uitgezocht hebt en aanvullende vragen hebt!

    Groeten,

    Yvette

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #1764 in Blauwe energie
Je informatie:



vraagbaak icoon Redox en groene chemie
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox en groene chemie
Geachte iemand, voor het vak scheikunde heb ik een SE over redox en groene chemie gemaakt, hiervoor heb ik een 2,8 terwijl ik dacht dat het best oké ging. Binnenkort heb ik de herkansing. Vandaar mijn vraag; ‘hoe en met welke methode/materiaal kan ik het beste voor deze onderwerpen leren?’
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Chemisch rekenen de molariteit
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
Chemisch rekenen de molariteit
De oplosbaarheid van alunogeniet in water is 360 g/L bereken hiermee de molariteit van de aluminiumionen in een verzadigde oplossing van alunogeniet in water bij 20 graden
Bekijk vraag & antwoord
studiehulp icoon Olieverdamper
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Olieverdamper
Vragen 1 t/m 6 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Carnavalsoptocht
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Carnavalsoptocht
Vragen 7 t/m 10 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Fietsen
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Fietsen
Vragen 11 en 12 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Geleidende grond
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Geleidende grond
Vragen 13 t/m 19 uit NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Demonstratieproef
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Demonstratieproef
Vragen 20 t/m 25 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Condensatorproef
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Condensatorproef
Vragen 26 t/m 32 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Vaatwasser
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Vaatwasser
Vragen 33 t/m 36 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer
studiehulp icoon Gatentang
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Gatentang
Vragen 37 t/m 39 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer

Inloggen voor experts