radicalen
Over de vraagbaak

Vraagbaak scheikunde

radicalen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #2472 Reageer
    Sanna
    Gast

    Hoi,

    Ik heb tweede vragen.

    hexafenylethaan dient als initiator om een polymerisatie reactie op gang te brengen.

    1. Leg uit waarom de reactie sneller verloopt als je meer hexafenylethaan toevoegd.

    Mijn antwoord: Hoe meer hexafenylethaan, hoe meer moleculen zich als initiator aanbiedt. Tot hier wist ik het niet meer. Hoe kan ‘meer’ initator er voor zorgen dat een reactie sneller op gang gebracht wordt? Is het gewoon hoe meer, hoe sneller?

    2. Leg uit dat de polymerisatigraad afneemt als de hoeveelheid hexafenylethaan groter is.

    Mijn antwoord: Hoe meer hexafenylethaan, hoe meer radicalen dus. En zo kan er dus sneller een terminatiereactie plaats vinden. De polymeerketen wordt dus korter dus de polymerisatigraad neemt af en dus hebben de waalsbindingen in de keten hebben bewegingsruimte. Zo wordt de kunststof uiteindelijk

    Mijn vragen zijn nu, is mijn antwoord volledig? Ontbreekt er iets of kan ik wag aanpassen? Vooral de eerste vraag.

    Groetjes
    Sanna

    #2473 Reageer

    Hoi Sanna,

    Zover ik kan zien, zijn de antwoorden al vrij goed!

    Bij de eerste vraag merk ik dat het antwoord vollediger kan. Het klopt dat meer hexafenylethaan toevoegen ervoor zorgt dat de reactie sneller verloopt, wat terug te dringen is op het feit dat er meer initiatormoleculen worden geactiveerd. Het antwoord kan vollediger worden gemaakt door ook te benoemen dat hierdoor ook meer radicalen worden gevormd. Radicalen zijn tenslotte nodig om de reactie in gang te zeten en door te gaan. Hoe meer radicalen je aan het begin hebt (dus wanneer alle radicalen van de initiatormoleculen komen en niet van de propagatiefase), hoe sneller de reactie zal gaan.

    Het komt kortom inderdaad neer op ‘hoe meer, hoe sneller’ en de reden hiervoor is dat er simpelweg meer radicalen worden gevormd die de reactie in gang zetten. Het verloop van de reactie (na de initiatiefase) zal hierdoor ook sneller gaan.

    De tweede vraag is compleet. Je benoemt terecht dat er meer terminatiereacties plaatsvinden als er meer radicalen aanwezig zijn. Dit leidt tot kortere ketens en een lagere polymerisatiegraad. De bewegingsruimte neemt hierdoor toe dus dat is helemaal goed.

    Ik hoop dat je hiermee verder kan en laat maar weten als je nog meer toelichting op de eerste vraag wilt hebben.

    Groetjes,

    Siebe Lekanne Deprez

    #2474 Reageer
    Sanna
    Gast

    Hoi,

    en als de reactie afgelopen is dus na terminatie, hebben alle radicalen dus gereageerd?

    #2475 Reageer

    Hoi Sanne,

    Ja dat klopt, dat heeft er mee te maken dat bij de terminatie twee radicalen met elkaar reageren. Als twee radicalen met elkaar reageren ontstaat er een covalente binding (atoombinding) zonder dat er een nieuw radicaal ontstaat => bedenk even waarom…
    Als er geen nieuwe radicalen ontstaan, zoals wel het geval is bij de prolongatie, dan resulteert het reageren van twee radicalen met elkaar dus in terminatie.
    Na afloop zijn er dan geen radicalen meer.

    Zo helemaal helder?

    Groeten,
    Yvette

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #2474 in radicalen
Je informatie:



vraagbaak icoon eiwit
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
eiwit
ik ben een eindproject aan het doen en ik moet hierbij de eiwitgehalte bepalen van gedroogde meelwormen. Mijn vraag is of dat ik gedroogde meelwormen (in de vorm van poeder) kan gebruiken bij Kjeldahl-methode. (de eiwitgehalte bepalen gaat na vetextractie gebeuren)
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon eiwitgehalte bepalen met Kjeldahl-methode
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
eiwitgehalte bepalen met Kjeldahl-methode
beste meneer/ mevrouw ik ben een eindproject aan het doen en ik moet hierbij de eiwitgehalte bepalen van gedroogde meelwormen. Mijn vraag is of dat ik gedroogde meelwormen (in de vorm van poeder) kan gebruiken bij Kjeldahl-methode. (de eiwitgehalte bepalen gaat na vetextractie gebeuren) alvast bedankt
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon pH
Scheikunde | Havo | 5
Vraag
pH
Een regenton is gevuld met 200 liter water, waarvan de pH 5,5 is. Je moet natriumhydroxide korreltjes gebruiken om de pH neutraal te maken (pH 7). Elk korreltje weegt 0,025 gram. Hoeveel korreltjes heb je nodig om het water neutraal te maken?
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon redoxreactie
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
redoxreactie
hallo, wilt u bij deze reacties voor mij het antwoord geven want ik heb ze gemaakt maar ik heb geen antwoorden en ik weet niet of ik het goed gedaan heb. 1. geef de half reacties en de totaal reactie  wanneer fosforigzuur (H3PO3) aan een kaliumnitraatoplossing wordt toegevoegd/ 2. geef de half reacties en de […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox waterstofperoxide
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox waterstofperoxide
Hoi In mijn scheikundeboek staat een opdracht over waterstofperoxide dat zich als oxidator en als zuurstof gedraagt. vraag a: ‘Je kunt je haar bleken met een H2O2 oplossing. Niet H2O2 zelf is dan de oxidator, maar zuurstof die uit H2O2 ontstaat. Geef de halfreactie voor het ontstaan van zuurstof uit H2O2. en vraag b: ‘De […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox waterstofperoxide
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox waterstofperoxide
Hoi In mijn scheikundeboek staat een opdracht over waterstofperoxide dat zich als oxidator en als zuurstof gedraagt. vraag a: 'Je kunt je haar bleken met een H2O2 oplossing. Niet H2O2 zelf is dan de oxidator, maar zuurstof die uit H2O2 ontstaat. Geef de halfreactie voor het ontstaan van zuurstof uit H2O2. en vraag b: 'De […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon koolwaterstoffen nummering
Scheikunde | Vwo | 4
Vraag
koolwaterstoffen nummering
hoe weet je welk deel van een koolwaterstof het laagste nnummer heeft?
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox en groene chemie
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox en groene chemie
Geachte iemand, voor het vak scheikunde heb ik een SE over redox en groene chemie gemaakt, hiervoor heb ik een 2,8 terwijl ik dacht dat het best oké ging. Binnenkort heb ik de herkansing. Vandaar mijn vraag; ‘hoe en met welke methode/materiaal kan ik het beste voor deze onderwerpen leren?’
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Chemisch rekenen de molariteit
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
Chemisch rekenen de molariteit
De oplosbaarheid van alunogeniet in water is 360 g/L bereken hiermee de molariteit van de aluminiumionen in een verzadigde oplossing van alunogeniet in water bij 20 graden
Bekijk vraag & antwoord
studiehulp icoon Olieverdamper
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Olieverdamper
Vragen 1 t/m 6 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer

Inloggen voor experts