Vraagbaak scheikunde
Examen 2018-1 vwo
Vak
Scheikunde
Niveau
Vwo
Onderwerp
Reacties
Leerjaar
6
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 7 maanden geleden door mui.
-
AuteurBerichten
-
MeikeGast
Hallo, ik ben eindexamen leerling en heb het scheikunde examen vwo 2018-1 gemaakt, en aan de hand daarvan wat vragen.
vraag 1: ik heb hier gewoon opgeschreven dat het aantal atomen gelijk is, niet dat het er 6 zijn. Krijg ik hiervoor helemaal geen punten?
vraag 6: bij uitgangspunt 2 heb ik gezegd dat bij het avantium proces alle grondstoffen zo efficiënt mogelijk worden gebruikt, en dat er bij proces 3 meer grondstoffen nodig zijn. Levert dit mij een punt?
vraag 9: hoezo wordt er geen waterstof brug getekend via 2 H- atomen? (Van de 1e of laatste C-atoom)
vraag 16: ik heb hier gezegd dat het een exotherm proces is, en dat de temperatuur heel nauwkeurig moet zijn omdat het proces anders uit zijn balans gaat wegens vorming andere stoffen. Levert dit 0 punten?
22: waarom moet je hier zelf 2 half reacties opstellen? Het is toch 1 uit binas en 1 zelf? Ik had de linker halfcel goed, maar bij rechter halfcel de halfreactie van SO42- gegeven. Hoezo is dat fout?
alvast heel erg bedankt, en sorry voor de hoeveelheid vragen maar mijn docent is onbeschikbaar. Groetjes Meike 6vwo
Yvette van RijckevorselExpertBeste Meike,
Voel je vrij om alle vragen te stellen die hebt, daar zijn we voor!
1. Het ligt heel erg aan de formulering van je antwoord. Als je hebt opgeschreven dat het aantal C-atomen in glucose en alle producten hetzelfde zijn dan krijg je beide punten toegekend ook als je het getal 6 niet hebt genoemd. Dat zit hem in het woord ‘notie’. Als je het zeker wilt weten dan zul je even je exacte antwoord moeten overtypen.
6. Nee dit levert geen punt op. Atoomeconomie gaat over het aantal (en massa) van de atomen in de beginstoffen en die in de gewenste producten. Niet over de hoeveelheid stoffen die je gebruikt. Doordat je spreekt over ‘meer/minder’ grondstoffen die worden gebruikt praat je over de hoeveelheid grondstoffen en dus over het rendement in plaats van over de atoomeconomie.
9. Bij de eerste en laatste H-atomen zitten deze H-atomen verbonden aan een C-atoom. H-atomen die gebonden zijn aan een C-atoom kunnen geen waterstofbruggen maken. Deze binding is niet polair genoeg om een een waterstofbrug te vormen. Alleen H-atomen gebonden aan N-, O- en F-atomen kunnen waterstofbruggen vormen vanwege de grote elektronegativiteit van de N-, O- en F-atomen.
16. Ja, helaas dit levert geen punten op want je antwoord is te weinig specifiek en eigenlijk gewoon een herhaling van de informatie die gegeven is bij de opgave. Je zult een verklaring moeten geven waarom bij hogere temperaturen wél nevenproducten kunnen ontstaan die bij lagere temperaturen niet kunnen ontstaan en dat heb je met dit antwoord niet gedaan.
22. Dit antwoord is fout omdat in de tekening is aangegeven dat in de linker halfcel deze halfreactie optreedt: VO2+ <–> VO2+ terwijl er in de rechter halfcel volgens de tekening deze halfreactie optreedt: V3+ <–> V2+. Je zult dus halfreacties moeten opstellen waarbij deze stoffen omgezet worden zoals aangegeven in de opgave/tekening. Als je dat doet zul je zien dat je in de halfreacties geen SO42- nodig hebt/kunt omzetten.
Is dit zo helemaal duidelijk voor je?
Groeten,
Yvette
MeikeGastBeste mw,
dankuwel voor uw antwoord.
bij vraag 6 had ik echter bij uitgangspunt 2 de notie dat de stoom economie van het avantium proces hoger is, en je altijd streeft naar een zo hoog mogelijke atoom economie. Ik had ook gezegd dat dan dus de grondstoffen zo efficiënt mogelijk worden gebruikt (dit staat ten slotte in binas 97F). Levert dit mij een punt?
4: wat bedoelen ze bij vraag 4 met stof 3 maar nummer 1? Is het dan 3 of 1?
23: ik had hier gewoon opgeschreven dat het een elektrochemische cel is, waarbij de elektronen tijdens het opladen van – naar + gaan, omdat ze van red naar os lopen omdat links de reductor zit en rechts de oxidator dus van – naar +, en dat er elektroneutraliteit geldt. Krijg ik hier een punt/punten voor? Want ik heb niet specifiek gezegd dat de ladingen veranderen. Ik ben een beetje verward daardoor.
dankuwel en groetjes Meike
muiGastDag Meike,
Vragg 6
Jou antwoord levert geen punt op omdat een goede atoomeconomie alleen niet voldoende is voor een milieuvriendelijk proces.Als je bijvoorbeeld een slecht rendement hebt omdat naast de gewenste reactie met dezelfde uitgangsstoffen ook nog andere reacties verlopen, de zg nevenreacties, dan is het rendement van de reactie slecht en produceer je op die manier veel “afval”
Vraag 4
Nummer 3 is het goede antwoord, nummer 1 als antwoord wordt ook goed gerekend
Vraag
Tijdens het opladen worden de elektronen door een externe spanningsbron gedwongen terug te stromen (in de cel) naar waar ze vandaan kwamen. Dus bij opladen van de cel gaan ze terug naar de -pool van de cel.
Dit moet uit je antwoord blijken. Is dit niet het geval, daln levert het antwoord geen punten op
(Dat wil niet zeggen dat je chemisch gezien een fout hebt gemaakt, maar je hebt de vraag niet beantwoord. Het is te vergelijken met als aan jou wordt gevraagd: hoeveel is 2 x 3? en jij antwoord 3 x 3 = 9. Je weet dan heus wel hoeveel 2 x 3 is, maar je geeft het antwoord niet)
Succes met de voorbereidingen op het eindexamen
Je werkt er kennelijk hard aan. GOED ZO!
Groet
MUI
MeikeGastDankuwel voor uw antwoord en compliment!
ik ben echter echt in verwarring door vraag 6, als ik dus had opgeschreven dat de atoom economie BETER is ipv Hoger met de stoffen die vrijkomen zoals in het correctie model staat is het wel goed? In binas staat letterlijk dat de grondstoffen zo efficiënt mogelijk gebruikt moeten worden; dus ik vind het een beetje raar dat je hier geen punten voor krijgt. Als ik had opgeschreven dat de atoom economie beter is door efficiënt gebruik van grondstoffen is het ook niet goed? Je moet echt specifiek die grondstoffen benoemen? Zoals in het correctie model
groetjes terug!
muiGastDag Meike,
Het correctiemodel is bindend dwz dat zowel jou docent als de tweede corrector er zich aan moeten houden.
Het woord beter vervangen door hoger of omgekeerd maakt vind ik niet uit (Ik heb veel eindexamens nagekeken) maar de grondstoffen moeten wel iin het antwoord genoemd zijn.
Het werk moet nagekeken worden op wat jij opschrijft. Goede bedoelingen die je daarbij hebt kunnen niet beoordeeld worden.
Daarom is het goed om een aantal eindexamens te oefenen. Je ervaart dan hoe men de antwoorden wil hebben.
Overigens: Maak je ook weer niet al te druk, ik krijg de indruk uit jou vragen en reacties dat je al een heel eind op de goede weg bent. Neem ook voldoende rust en wissel de vakken af. Ooit is mij verteld op een introductiedag aan de TU Delft dat een volledige studiedag 6 uur werk was (Als de student alleen bezig was met theoretische onderdelen)
Ik adviseerde mijn leerlingen om maximaal twee eindexamens op een dag te maken en na te kijken en bijvoorbeeld in de avond in ieder geval andere dingen te doen
Ik hoop je gerustgesteld te hebben
Succes met alles
MUI
-
AuteurBerichten
Bekijk ook eens