C3 JongerenCommunicatie

C3 JongerenCommunicatie

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 111)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: elektronenparen #2486
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi K,

    1. Elektronen komen in een paar voor omdat de twee elektronen een tegenovergestelde spin hebben.
    Je kunt het visualiseren als een orbitaal (cirkel) met 2 elektronen recht tegenover elkaar, elektron 1 wijst naar boven en elektron 2 wijst naar beneden, zo houden ze elkaar in evenwicht en blijft de cirkel mooi rond. – Dit heet een Lewis paar als je er meer over wil weten πŸ™‚

    2. Wanneer elektronen deel uitmaken van een binding zijn ze niet statisch of vast, de elektronen die een binding vormen kunnen nog steeds worden aangeslagen omdat er veel niveaus zijn voor elektronen binnen die binding. Dat werkt hetzelfde als de aanslag van elektronen vanuit grondtoestand. Zodra er energie in het systeem word geintroduceerd (zoals een foton) kunnen de elektronen nog steeds bewegen.

    Ik hoop dat dit je vooruit helpt, als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: DNA #2460
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi KS,

    Haha dankje voor het delen!
    Je zat dus helemaal goed met je originele antwoord en ik zat veel te moeilijk te redeneren πŸ˜‰
    Succes nog met de komende opdrachten en ik hoor het graag als je nog vragen hebt πŸ™‚

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: bros #2451
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jinthe,

    Het is afhankelijk wat jij als definitie hanteert van “bros”. Ik denk dat je bedoelt dat deze materialen breken bij voldoende kracht en niet vervormen zoals metalen of polymeren.

    Het klopt dat deze stoffen een atoomrooster hebben. Alle atomen zijn met elkaar verbonden met atoombindingen. Dit zijn hele sterke bindingen en daardoor kunnen dergelijke materialen ook grote krachten weerstaan. Maar een atoombinding is ook erg star en niet vervormbaar. Dus als de kracht op het materiaal te groot wordt, dan verbreken er atoombindingen en “breekt er een stuk van het materiaal af”. Dat kan je dus “bros” noemen.

    Dit in tegenstelling een metaal. Hier zitten alle atomen ook dicht opeen gepakt in een metaalrooster. Echter, hier zijn de positieve atoom-kernen niet verbonden met atoombindingen. Dit rooster wordt bijeen gehouden door de vrij beweegbare elektronen die samen met de positieve kernen een rooster vormen. Doordat de kernen niet verbonden zijn met atoombindingen kunnen die atomen bewegen t.o.v. elkaar en dat is de reden dat een metaal vervormbaar is zonder dat het direct breekt.
    Met een polymeer zoals een elastiek is het weer net iets anders maar ook hier kunnen de moleculen gestrekt worden t.o.v. elkaar zonder dat ze breken waardoor een dergelijk materiaal heel elastisch is.

    Is het zo iets duidelijker voor je geworden?

    In reactie op: DNA #2442
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi,

    Hmm sorry ik had de vraag inderdaad anders begrepen!
    Het is een lastige vraag, bijna meer wiskunde πŸ˜‰ en ik ben benieuwd welke kant ze op willen met die vraag….
    Ik denk dat je eigenlijk alleen met zekerheid kan zeggen dat het percentage T en C in diezelfde keten samen optelt tot 46% van de streng en dat het waarschijnlijk rondom een waarde van 23% is. Maar ik kan zo snel niet vinden welk nucleotide in welke verhouding gemiddeld voorkomt in een DNA molecuul.
    Weet je welk antwoord ze willen horen? Dan kunnen we misschien samen beredeneren hoe ze daar komen?

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: examenvraag 22 van 2011 VWO #2440
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi Sanna,

    Deze vraag van het examen gaat over het onderdeel polymeren en dan kijken we dus naar additie van dubbele bindingen en/of condensatie om een ester of amide te vormen.

    Je zit in de goede richting te denken met het vormen van nieuwe bindingen, maar in dit geval is niet de NH groep verantwoordelijk maar de dubbele bindingen. NH groepen kunnen inderdaad waterstofbruggen vormen, maar voor het vormen van een polymeer hebben we meer nodig dan waterstof bruggen, namelijk crosslinks.
    De crosslinks worden in dit geval gevormd door de dubbele bindingen aan beide zijden van een molecuul.
    De eerste dubbele binding van het molecuul komt in een eerste keten terecht en de tweede dubbele binding komt in een andere keten terecht -> wat uiteindelijk een lange polymeerketen vormt.

    Helpt dit je vooruit? / Helpt dit ter verduidelijking van het uitwerkingenboekje?

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: DNA #2436
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi KS,

    Bedankt voor je vraag!

    Als we denken aan dubbelstrengs DNA gaan we er van uit dat base A met T wil binden en base C met G.
    Als er dus 30% Adenine in je dubbelstrengs DNA aanwezig is, betekend dat ook dat er ongeveer 30% Thymine aanwezig is omdat A&T samen een basepaar willen vormen.
    Hetzelfde geldt voor Guanine en Cytosine, als er dus 24% Guanine aanwezig is, zal er ook ongeveer 24% Cytosine zijn.
    Als we dit allemaal optellen kom je natuurlijk boven 100% uit….

    Nu is het zo dat dubbelstrengs DNA vaak niet perfect is en sommige base (A,T,C,G) staan niet tegenover hun ‘match’.
    Het kan dus prima zijn dat er 30% Adenine is en maar 28% Thymine.
    Dit hoeft niet te betekenen dat er meteen iets mis gaat in het organisme omdat er verschillende mechanismen in het lichaam zijn om dit soort foutjes op te pakken.

    Helpt dit je verder?

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: Thermoharder en thermoplasten #2429
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi Fleur,

    Geen probleem, daar zijn we voor, om je te helpen πŸ™‚

    Je zit al in de goede richting te kijken!
    Voor het recyclen kunnen we in ons achterhoofd houden wat Yvette eerder schreef:

    ‘Om plastic te kunnen recyclen is het belangrijk dat je het materiaal een nieuwe vorm kan geven. Dat is in het geval van plastic alleen mogelijk door het te smelten en vervolgens in een nieuwe vorm te persen (bijvoorbeeld spuitgieten) en dan te laten stollen.
    Voorwaarde voor het recyclen van plastic is daarom dat het kan smelten.’

    Een thermoharder ontleedt als deze verhit wordt. De ketens worden dan kapot gemaakt/in kleine stukjes gebroken. Het is dan onmogelijk om deze stukken weer ‘netjes’ terug aan elkaar te zetten om een nieuw materiaal te maken.

    Dit filmpje geeft een goed voorbeeld van het verschil tussen thermoharders en thermoplasten

    Zoals je ziet smelt de thermoplast en dan kun je er weer iets nieuws van maken / recyclen πŸ™‚

    Hier leggen ze aan de hand van afbeeldingen en video’s meer uit over het verschil tussen thermplasten en thermoharders
    https://kunststoffen.weebly.com/2-indeling–eigenschappen.html

    En hier iets meer over het recyclen van plastic

    Kun je alle plastics recyclen?

    Groetjes,
    Yvette & Anne

    In reactie op: Thermoharder en thermoplasten #2426
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi Fleur,

    Sorry dat mijn antwoord even op zich liet wachten!

    Thermoharders worden voornamelijk bij elkaar gehouden door crosslinks en die breken wanneer de stof word verwarmd. Deze crosslinks zijn niet zo ‘flexiblel’ als VanderWaals verbindingen en kunnen daarom niet terug worden gevormd.

    Bijvoorbeeld: hebben jullie thuis superlijm (dit is een thermoharder) waarbij je eerst 2 tubes moet mixen? De ene tube bevat lijm en de andere tube bevat de ‘crosslinker’. Als je de superlijm zou verwarmen nadat je het ergens hebt opgespoten, dan plakt je voorwerp niet meer vast. Dit komt omdat de crosslinker verbroken is en de crosslinker komt niet van nature voor in je lijm (want die moest je apart toevoegen).

    Dus thermoharders zijn niet recyclebaar omdat je polymeerketens hebt die niet vanzelf samen binden, je hebt een crosslinker nodig en deze verbreekt bij hoge temperatuur.
    Thermoplasten zijn wel recyclebaar omdat ze samen worden gehouden door vanderWaals bindingen, die al van nature aanwezig zijn, en deze kunnen makkelijk verschuiven (en niet breken) bij een hoge temperatuur.

    Maakt dit het een beetje duidelijker?

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: Monomeren #2421
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Beste Sanna,

    Namens expert Yvette stuur ik je haar antwoord in de bijlage!

    Groet,
    Hanneke

    In reactie op: Thermoharder? #2401
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hi Irma,

    Het is een thermoharder in plaats van een thermoplast…
    De crosslinks die ontstaan bij een superlijm zijn (zoals de naam suggereert) super sterk, de lijm word hard zodra het uit de tube op het oppervlak word aangebracht en na een tijdje kan je er geen beweging meer in krijgen.
    Klinkt dat logisch?
    In het geval dat je de lijm zou verwarmen (en het uit de tube is) zou je:
    – lang moeten verwarmen voor hij zacht word (sorry ik heb geen idee van een exacte temperatuur daarvoor)
    – en je kan de lijm daarna niet meer gebruiken om iets vast te lijmen, de crosslinks zijn verbroken door de hitte en kunnen niet terug gevormd worden.

    Groetjes,
    Anne

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door C3 JongerenCommunicatie.
    In reactie op: Thermoharder? #2371
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Het technische probleem is nog niet helemaal opgelost. Hierbij het antwoord van de expert Anne.

    Hi Irma,

    Sorry dat mijn antwoord wat langer op zich liet wachten!
    Het verschil tussen thermoharders en thermoplasten is (onder andere) hun ‘gedrag’ na verhitting.
    Thermoharders zijn en blijven hard na verhitting. De polymeren zijn vaak gebonden door een crosslinker. En die bindingen kunnen niet opnieuw vormen nadat het materiaal heel hoog verhit is.
    De thermoplasten bevatten vooral vanderwaalsverbindingen tussen de polymeren en deze kunnen makkelijk opnieuw vormen na verhitting.

    Als je alleen kijkt naar het gedrag van deze polymeren, waar valt superlijm dan onder voor je gevoel?

    De crosslinks die vormen in superlijm worden veroorzaakt door een minimale hoeveelheid op alle oppervlakken/in de lucht.
    Op deze site staat iets meer uitgelegd (wel in het Engels) http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2002/hull/page4.htm

    Heeft dit je geholpen?

    Groetjes,
    Anne

    In reactie op: Atoombindingen #2311
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Precies. In H2O heb je alleen atoombindingen tussen H-O atomen. Bij H2 heb je H-H atoombindingen en bij O2 heb je O-O bindingen.
    Dus de O-H bindingen worden verbroken en de H-H en de O-O bindingen worden gevormd.
    Zo kun je in de toekomst naar alle verbindingen kijken en besluiten of atoombindingen worden verbroken en/of gevormd.

    In reactie op: Atoombindingen #2309
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hallo Max, als je de moleculen tekent met atomen en verbindingen dan kom je er wel uit.
    Welke atoombindingen zijn er aanwezig in water, H2O?
    Welke atoombindingen zijn er aanwezig in H2 en O2?
    Zijn de atoombindingen die aanwezig zijn in H2 en O2, ook aanwezig in H2O?
    Dus het antwoord op je vraag is …..

    In reactie op: Reactiesnelheid #2234
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Hallo Wannes, wat is de eenheid van de reactiesnelheid? Daarmee zou je al in grote lijnen kunnen bedenken welke gegevens je nodig hebt om dit uit te rekenen.
    In theorie verandert de waarde van de reactiesnelheid continue gedurende de reactie. In veel VWO en HAVO opgaven moet je een gemiddelde reactiesnelheid berekenen uit een verlopen reactie. Afhankelijk van de vraag (exacte reactiesnelheid tegen de tijd of de gemiddelde reactiesnelheid) pak je dit probleem anders aan.
    Als je iets meer informatie deelt, zal ik je proberen verder te helpen.

    In reactie op: Analytische chemie #2210
    C3 JongerenCommunicatie
    Sleutelbeheerder

    Dag Eline,

    Zou je wat meer informatie kunnen geven over wat je precies bedoelt? Moet je bijvoorbeeld met een bepaald apparaat werken? Welk kristal ga je gebruiken?

    Groetjes,
    Loes

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 111)

Inloggen voor experts