
Vraagbaakscheikunde.nl
Vertrekkende groepen (reactiemechanisme)
Vak
Scheikunde
Niveau
Vwo
Onderwerp
Buiten de categorieën
Leerjaar
5
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 5 maanden geleden door
Jan Wim Peters.
-
AuteurBerichten
-
josephine
GastBeste helper,
Ik heb een practicum (Experiment 1, H11, NOVA 2020) gedaan over vertrekkende groepen. Ik moet hier een verslag over schrijven en verklaren waarom in dit geval het broomatoom een snellere vertrekkende groep was dan het chlooratoom (we hebben de reactiesnelheid bepaald aan de hand van een SN1-reactie). Ik heb gekeken naar de verschillende opties maar ik kom er niet uit. Zouden jullie mij kunnen helpen?
hieronder staan mijn waarnemingen van de proef:
Reactiesnelheid exp.1
SN1, invloed van het basische karakter van de vertrekkende groep
2-broom-2-methylpropaan –> Snel (31,56 sec), Blauwe kleur verdwijnt (snel), wordt gelig
2-chloor-2-methylpropaan –>Langzaam (3,13,45 min), Blauwe kleur verdwijnt (langzaam), wordt geligwat we hebben gedaan in dit praktikum:
Stap 1: meng de onderstaande stoffen in een maatcilinder van 50 mL
– 2 mL aceton
– 17 mL water
– 1,0 mL NaOH (0,5 mmol)
– 3 druppels BTB
Stap 2: doe een hoeveelheid van 10 mL van deze oplossing in twee reageerbuis
Stap 3: voeg aan reageerbuis 1 1 mL 2-chloor-2-methylpopaanoplossing toe
Stap 4: voeg aan reageerbuis 2 1 ml 2-broom-2-methylpropaanoplossing toe
Stap 5: schudt direct na het mengen en zet meteen de timer aan
Stap 6: zet de reageerbuis terug in het rek en noteer voor beide reageerbuizen hoelang het duurt voordat er een kleuromslag plaats vindt.Alvast bedankt!
mui
GastDag Josephine,
Ik denk dat het antwoord op de onderzoeksvraag simpel is, want er wordt alleen een antwoord gevraagd op basis van je experiment.
Een theoretische verklaring hoef je niet te geven (dat is ook geen stof op niveau van de middelbare school)Nu de proef
De beginoplossing is in beide gevallen blauw tgv de hydroxide-ionen uit het natronloog.
De enige variabele bij deze twee experimenten is het halogeenalkaan waarmee je de proef uitvoert. Alle andere factoren (hoeveelheden en de rest van de stoffen) zijn gelijk.
Het halogeenalkaan met Br als leaving group geeft al na ruim 30 seconden een kleurverandering, die met het Cl-atoom doet er meer dan 3 minuten over.
Eenzelfde kleurverandering betekent (bij gelijke beginhoveelheden natronloog) eenzelfde hoeveelheid OH- omgezet en dus eenzelfde hoeveelheid bromide en chloride vrijgemaakt. Alleen gebeurt dat bij 2-broom-2-methylpropaan in veel kortere tijd.Het bromide is dus een veel betere leaving group
ALs er verder nog vragen zijn, dan hoor ik het wel
Succes
MUiSem
GastKan iemand misschien ook de theorie voor mij uitleggen?
Jan Wim Peters
ExpertHallo Sem,
Een beetje laat, maar we hadden in de expertgroep een discussie of dit wel middelbare schoolstof is, Ik wil je wel een kort antwoord geven. Bij een SN1 mechanisme(zoek zo nodig op wat dit is) ontstaat eerst een positief ion; deze stap gaat relatief langzaam. De daaropvolgende stap is de koppeling van dat positieve ion met een, ander, negatief ion(of een molecuul); dat is een snelle stap. Het gaat dus over de eerste, langzame, stap. Deze stap bepaalt de totale snelheid van het proces. Bij deze 1ste stap moet een negatief ion(dat ontstaat) zich verwijderen van een positief ion(dat ontstaat). Deze ionen trekken elkaar elektrostatisch aan, dus dat kost moeite(energie). Hoe verder de negatieve lading zich kan verplaatsen uit de buurt van het positieve ion, hoe gemakkelijker dat gaat. Nu is een broomatoom groter dan een chlooratoom, dus de negatieve lading is wat verder weg van het positieve ion dat overblijft. Dus deze eerste stap gaat sneller bij een broomatoom als vertrekkende groep(leaving group) dan bij een chlooratoom. Hoe zou het zitten bij een joodatoom of een fluoratoom?
Graag wil ik weten of dit voldoende informatie is EN OOK waarom jij als 5VWO leerling dit wilt weten.Groet,
Jan Wim Peters
-
AuteurBerichten
Bekijk ook eens


Vraag
Achterhalen stof met zuur-base reactie / redoxreactie


Vraag
Reactie aan Anode en kathode


Vraag
Analysetechnieken (spectroscopie)


Vraag
Het gaat over berekenen van massa


Vraag
Het gaat over berekenen van massa


Vraag
Formele ladingen bij grensstructuren


Vraag
zuur-base: deeltjes (in dit geval aminozuren) in basische en zure milieus




Eindexamen
Koper uit malachiet

