De strijd tussen benzine en elektrische auto’s
Alle artikelen

Artikel

De strijd tussen benzine en elektrische auto’s

Een belangrijk onderwerp van deze tijd is duurzaamheid en klimaatverandering. We weten dat benzineauto’s een van de grootste vervuilers van het milieu zijn. Daarom wordt er tegenwoordig veel overgestapt naar elektrische auto’s. Deze auto’s verbranden geen benzine en zouden dus veel duurzamer moeten zijn. Maar is dit ook het geval?

Productie
Het antwoord ligt ergens in het midden van ja en nee. Het is namelijk veel minder duurzaam om een elektrische auto te bouwen ten opzichte van een benzineauto. Dit komt voornamelijk door de metalen zoals nikkel en kobalt die nodig zijn voor de batterij van de auto.

Als we de uitstoot, ofwel de hoeveelheid CO2 die in de lucht komt, vergelijken van een net gebouwde benzineauto en een elektrische auto zien we dat de elektrische auto 64% meer uitstoot heeft.

Het is belangrijk te beseffen dat beide auto’s hun eigen brandstof hebben. De benzineauto rijdt op benzine die van ruwe olie komt. We weten allemaal dat dit slecht is voor het milieu. De elektrische auto rijdt op stroom. Deze stroom moet echter wel ergens vandaan komen. Toch is het opwekken van stroom tegenwoordig heel erg schoon en wordt steeds schoner.

Wanneer wordt het duurzaam?
Beide auto’s hebben bijvoorbeeld 8.000 km gereden. Als we de uitstoot vergelijken zien we dat de elektrische auto nu nog maar 39% meer uitstoot heeft. Dit komt omdat de benzineauto ondertussen heel vaak heeft moeten tanken, en ook nog een keer zijn olie heeft ververst. De elektrische auto heeft alleen moeten opladen.

Wanneer is de elektrische auto dan duurzamer? Dit is bij ongeveer 32.000 km. Bij deze rijafstand is de totale uitstoot van beide auto’s evenveel. Ofwel vanaf deze afstand wordt de elektrische auto duurzamer. Ook is het goed om te realiseren  dat de kosten van het onderhoud en benzine ook veel duurder zijn dan bij de elektrische auto.

Totale uitstoot
Als we nu eens een grote stap vooruit zetten naar 300.000 km. Dit is de gemiddelde levensduur van een auto voordat hij kapot gaat. Hoe zit het nu met de uitstoot? De benzineauto is nu 114% schadelijker voor het milieu dan de elektrische auto. Dit betekent dat zelfs twee elektrische auto’s niet zoveel uitstoten als één gemiddelde benzineauto!

We kunnen dus de conclusie trekken dat als er alleen gekeken wordt naar de uitstoot tijdens het rijden en maken dat de elektrische auto’s veel duurzamer zijn. Helaas zijn elektrische nog erg nieuw en dus meestal ook best prijzig. Ook wordt er nog niet genoeg stroom opgewekt om alle auto’s in de wereld elektrisch te maken. Elektrische auto’s zijn dus zeker de moeite waard maar er moet nog veel onderzoek gedaan worden hoe dit het beste aangepakt kan worden.

Vond je dit artikel interessant?

Neem dan een kijkje bij de onderstaande mbo-, hbo- en wo-opleidingen

studieorientatie icoon Technicus engineering
MBO 4
‘s-hertogenbosch
Technicus engineering
Koning Willem I College
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Technicus elektrotechniek
MBO 4
Zoom
Technicus elektrotechniek
ROC West-Brabant
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Milieukunde
HBO
Leeuwarden
Milieukunde
Hogeschool Van Hall Larenstein
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Automotive
HBO
Rotterdam
Automotive
Hogeschool Rotterdam
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Elektrotechniek
HBO
Zwolle
Elektrotechniek
Windesheim
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Electrical Engineering
WO
Enschede
Electrical Engineering
Universiteit Twente
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Aarde, Economie en Duurzaamheid
WO
Amsterdam
Aarde, Economie en Duurzaamheid
Vrije Universiteit Amsterdam
Bekijk de opleiding
studieorientatie icoon Environmental Sciences
WO
Wageningen
Environmental Sciences
Wageningen University
Bekijk de opleiding