Molberekeningen in de praktijk
Alle uitlegfilmpjes

Uitlegfilmpje

Molberekeningen in de praktijk

In dit filmpje laat Mimi zien waar je molberekeningen kan gebruiken in de praktijk en waarom dat zo belangrijk is voor onder andere chemisch technologen, procesoperators en chemici.



Geen zin om een filmpje te bekijken? Hieronder lees je de tekst:

Hi, ik ben Mimi van de Sisters in Science en vandaag laat ik zien waar je molberekeningen kan gebruiken in de praktijk.

Hiervoor pakken we even een voorbeeldreactor erbij om te laten zien waarom deze molberekeningen in de praktijk zo belangrijk zijn.

Oké, wat er in deze reactor gebeurt, is het volgende.

Er gaat stikstofgas in de reactor, net zoals er waterstofgas in de reactor wordt geleid.

En in deze reactor, waar bepaalde omstandigheden zijn, zullen dan vervolgens ammoniak worden gevormd.

En zal er nog een bepaalde stroom zijn aan stikstofgas en waterstofgas wat nog niet gereageerd is.

Ammoniak ken je misschien wel van schoonmaakmiddel, maar wordt ook bijvoorbeeld gebruikt voor kunstmest.

In de reactor vindt de volgende reactie plaats.

Nou, nu hebben we de reactie.

Je ziet eigenlijk dat er stikstofgas reageert met drie waterstofgas en dat vervolgens in een evenwicht staat met twee ammoniak.

Nou wat kan je nou met deze informatie?

Aan de hand van de coëfficiënten in de reactie zouden we kunnen berekenen wat de ratio precies moet zijn tussen de hoeveelheid stikstofgas, of het aantal liter stikstofgas dat je inbrengt, ten opzichte van de hoeveelheid waterstof.

Zodat je de reactie eigenlijk zo efficiënt mogelijk kan laten verlopen.

Met deze informatie die we dus hier kregen zouden we kunnen berekenen wat de optimale verhouding tussen de twee gassen in deze reactie zou kunnen zijn.

Mochten we nou weten wat het rendement is van deze reactie, dus hoeveel van de startproducten kunnen worden omgezet naar het eindproduct.

Dan zouden we kunnen berekenen hoeveel product we zouden kunnen vormen.

Sterker nog, als we nog meer informatie zouden hebben, zouden we zelfs kunnen berekenen wat de optimale temperatuur zou zijn die we in deze reactor moeten hebben.

Nou hoeven jullie het natuurlijk niet te kunnen op de middelbare school, maar het is wel leuk om te weten dat in de praktijk dit soort berekeningen elke dag worden gedaan.

Als bijvoorbeeld een nieuwe reactor wordt gebouwd dan zullen chemische technologen zorgen dat aan de hand van die waardes die ze hebben, de optimale reactor kunnen bouwen.

Als die reactor dan vervolgens is geïnstalleerd in de fabriek dan zullen procesoperators zorgen dat die reactie continu goed blijft verlopen of als er iets misgaat dat ze bijvoorbeeld kunnen bijsturen.

Dus, nog even kort.

Molberekeningen in de praktijk worden door chemici en chemische technologen gebruikt op de volgende manier.

Er wordt bijvoorbeeld een optimale verhouding van het reactiemengsel berekent.

Er kan worden berekend wat de hoeveelheid product is die er zou worden gevormd

Of er zou bijvoorbeeld kunnen worden uitgerekend wat de optimale temperatuur is waar de reactie bij kan verlopen.

Vond je dit nou leuk en wil je meer weten over hoe je molberekeningen moet doen?

Of denk je nu juist van hé, hoe zit dat nou precies in de praktijk?

Of wil je misschien zelfs scheikunde studeren? Kijk dan op exactwatjezoekt.nl.

Hi, wij zijn Lotte, Noor en Mimi van de Sisters in Science. Wil je meer van ons weten, volg ons dan op Instagram @sistersinscience_NL.

Bekijk ook eens

studiehulp icoon Molverhouding in een reactievergelijking Indicatie dat de post een filmpje is
Scheikunde | Havo | Vwo | 3 | 4 | 5 | 6
Uitlegfilmpje
Molverhouding in een reactievergelijking
Mimi laat zien hoe je deze vindt en gebruikt.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Rekenen met massaverhoudingen Indicatie dat de post een filmpje is
NaSk2 | Scheikunde | Havo | Vmbo | Vwo | 3
Uitlegfilmpje
Rekenen met massaverhoudingen
Mimi laat zien hoe je dit doet met behulp van kruistabellen.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Rekenen van gram naar mol en andersom Indicatie dat de post een filmpje is
NaSk1 | Scheikunde | Havo | Vmbo | Vwo | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
Uitlegfilmpje
Rekenen van gram naar mol en andersom
Noor laat zien hoe je dit doet met behulp van een kruistabel.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Molmassa berekenen Indicatie dat de post een filmpje is
NaSk1 | Scheikunde | Havo | Vmbo | Vwo | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
Uitlegfilmpje
Molmassa berekenen
Noor laat je zien hoe je dat doet voor calciumcarbonaat.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon De mol en het getal van Avogadro Indicatie dat de post een filmpje is
NaSk1 | Scheikunde | Havo | Vmbo | Vwo | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
Uitlegfilmpje
De mol en het getal van Avogadro
Noor legt het uit in dit filmpje.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Elektrochemische cel: hoe ziet die eruit? Indicatie dat de post een filmpje is
Scheikunde | Havo | Vwo | 5 | 6
Uitlegfilmpje
Elektrochemische cel: hoe ziet die eruit?
Noor legt uit uit welke componenten een EC bestaat.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Hoe vormt een atoombinding? Indicatie dat de post een filmpje is
NaSk2 | Scheikunde | Havo | Vmbo | Vwo | 2 | 3 | 4
Uitlegfilmpje
Hoe vormt een atoombinding?
Lotte legt het uit en laat zien hoe je deze binding tekent.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Waaruit bestaat een atoom? Indicatie dat de post een filmpje is
NaSk2 | Scheikunde | Havo | Vmbo | Vwo | 2 | 3
Uitlegfilmpje
Waaruit bestaat een atoom?
Lotte legt het uit en laat je zien hoe je een atoom tekent.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Waar zitten de + en - elektrode in een EC? Indicatie dat de post een filmpje is
Scheikunde | Havo | Vwo | 5 | 6
Uitlegfilmpje
Waar zitten de + en - elektrode in een EC?
Lotte laat je zien waar ze zitten in een elektrochemische cel.
Bekijk het filmpje
studiehulp icoon Micro-, meso- en macroniveau Indicatie dat de post een filmpje is
Scheikunde | Havo | Vwo | 3 | 4 | 5 | 6
Uitlegfilmpje
Micro-, meso- en macroniveau
Noor legt uit wat dit zijn en hoe je de niveaus herkent.
Bekijk het filmpje