uitgeputte elektrochemische cel
Over de vraagbaak

Vraagbaak scheikunde

uitgeputte elektrochemische cel

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #155811 Reageer
    maria
    Gast

    Beste allemaal,

    in een opdracht over een elektrochemische cel moest ik berekenen hoeveel gram de koperstaaf lichter of zwaarder is geworden als de cel stopt met werken.
    het koper was de reductor en de oxidator was 1,0 M broom in een mengsel van 150 ml.
    de koperstaaf woog aan het begin 100 gram.
    bij de oxidatie van koper kwamen dus elektronen vrij en ik dacht de cel stopt met werken als het koper alle elektronen heeft afgestaan. ik ging dus uitrekenen hoeveel mol elektronen vrijkomen bij de halfreactie (Cu→ 2e- + Cu2+) en dan uitrekenen hoeveel gram al die elektronen wogen aan de hand van het getal van Avogadro. Ik dacht dat dan die massa dus was hoeveel de koperstaaf lichter is geworden. Maar mijn antwoord komt helemaal niet in de buurt van het juiste antwoord.
    In de uitwerking staat Cu:Br2 = 1:1.
    aantal mol Br2 is 0,15 dus ook 0,15 mol Cu.
    massa Cu = aantal mol Cu x M(Cu)= 0,15 keer 63,55 = 9,5 gram dus de staaf is 9,5 gram lichter geworden.
    Mijn vraag is dus waarom klopt mijn manier niet? en waarom deze blijkbaar wel, is de molverhouding altijd 1:1 tussen oxidator en reductor als de cel is uitgeput?

    ik hoop dat iemand kan helpen! alvast bedankt

    #155812 Reageer
    mui
    Gast

    Dag Maria

    (Ik ben ’n expert)

    Het antwoord in je uitwerkingenboek is goed.

    Als jij jou uitwerking toestuurt, kan ik aangeven wat je verkeerd hebt gedaan. Ik denk dat als ik je vandaar op het juiste spoor zet dat je dan wel weer verder kunt.

    Daar leer je dan het meeste van.

    Ik hoor van je.

     

    Groet

    MUI

    #155813 Reageer
    maria
    Gast

    is goed bedankt!,

    dit is wat ik had:

    de cel stopt met werken wanneer de koperstaaf geen elektronen meer heeft om af te staan.

    Cu → 2e- + Cu2+

    1     :   2    : 1

    dus 1 mol Cu levert 2 mol aan elektronen.

    massa koperstaaf is 100 gram.

    n Cu = 100/63,55 = 1,5735… mol

    dus er kunnen 3,1471… mol aan elektronen geleverd worden door de staaf.

    NA = 6,02214129 x 1023 deeltjes per mol.

    het aantal elektronen is dus 6,022…x1023 x 3,1471… = 1,895245095 x 1024

    1 elektron weegt 9,109..x10-31 kg. dus de massa van de geleverde elektronen is 1,726451328×10-6  kg dus 1,7×10-3 gram.

    dus de staaf is 1,7×10-3 gram afgenomen.

    #155814 Reageer
    mui
    Gast

    Dag Maria

    Je hebt niet gekeken naar de hoeveelheid opgelost broom.

    Deze is minder dan 1 mol en omdat koper en broom in molverhouding 1:1 reageren is de hoeveelheid broom bepalend voor de hoeveelheid koper die kan reageren.

    Probeer nu verder te komen

     

    Succes. Ik hoor van je.

     

    Groet

    MUI

    #155815 Reageer
    maria
    Gast

    hoi,

    Ik snap m denk ik, er reageert 0,15 mol koper omdat er 0,15 mol broom reageert dus dat is de hoeveelheid die van de staaf afgaat. Moet je er dus van uit gaan dat als de broom op is, de cel stopt met werken?

    en waarom kan mijn manier niet? ik heb nu uitgerekend hoeveel elektronen 0,30 mol is aangezien er dus 0,15  mol Cu reageert en de verhouding tussen Cu en elektronen is 1:2 in de halfvergelijking. Van dat aantal elektronen heb k weer de massa uitgerekend maar het ligt nogsteeds heel ver van 9,5 gram af.

    groet,

    maria.

    #155816 Reageer
    mui
    Gast

    Dag Maria

    deel 1:

    Voor de werking van een elektrische cel zijn een reductor (in jou geval koper) en een oxidator (in jou geval broom) nodig.

    Als deze twee met elkaar reageren (bij een gesloten stroomkring) worden er elektronen  van het koper via de metaaldraad overgedragen aan het broom. Als het broom volledig is omgezet kunnen er dus geen elektronen meer worden overgedragen en levert de cel dus geen stroom meer.

     

    deel 2:

    Als er in jou geval 0,15 mol koper reageert ontstaan 0,15 mol koperionen en worden 0,30 mol elektronen overgedragen. De koperionen gaan in oplossing (blijven dus niet op de staaf achter!!!!), de 0,30 mol elektronen gaan naar de positieve elektrode waar broom reageert. De massavermindering wordt dus bepaald door 0,15 mol omgezet koper.

    (Trouwens de massa van 0,30 mol elektronen is zo klein dat deze sowieso niet te bepalen is met een balans)

     

    Als je naar aanleiding hiervan weer vragen hebt hoor ik het wel

    Succes verder met de scheikunde

    Groet

    MUI

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: uitgeputte elektrochemische cel
Je informatie:



vraagbaak icoon Joodadditiegetal
Scheikunde | Mbo 3 | 6
Vraag
Joodadditiegetal
– Hoe bepaal je de hoeveelheid gram onverzadigd vet doormiddel van het joodgetal? (Formule) – is er een formule voor de bepaling van het joodgetal doormiddel van titratie van KI-oplossing? antwoord alstublieft niet met een site want ik heb al heel ver gezocht maar vond niets. Ik hoop dat u mij kunt helpen door een […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Joodgetal
Scheikunde | Mbo 3 | 6
Vraag
Joodgetal
– Hoe bepaal je de hoeveelheid gram onverzadigd vet doormiddel van het joodgetal? – Wat kan je concluderen uit de grootte van een joodgetal? – is er een formule voor de bepaling van het joodgetal doormiddel van titratie van KI-oplossing?  
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon eiwit
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
eiwit
ik ben een eindproject aan het doen en ik moet hierbij de eiwitgehalte bepalen van gedroogde meelwormen. Mijn vraag is of dat ik gedroogde meelwormen (in de vorm van poeder) kan gebruiken bij Kjeldahl-methode. (de eiwitgehalte bepalen gaat na vetextractie gebeuren)
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon eiwitgehalte bepalen met Kjeldahl-methode
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
eiwitgehalte bepalen met Kjeldahl-methode
beste meneer/ mevrouw ik ben een eindproject aan het doen en ik moet hierbij de eiwitgehalte bepalen van gedroogde meelwormen. Mijn vraag is of dat ik gedroogde meelwormen (in de vorm van poeder) kan gebruiken bij Kjeldahl-methode. (de eiwitgehalte bepalen gaat na vetextractie gebeuren) alvast bedankt
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon pH
Scheikunde | Havo | 5
Vraag
pH
Een regenton is gevuld met 200 liter water, waarvan de pH 5,5 is. Je moet natriumhydroxide korreltjes gebruiken om de pH neutraal te maken (pH 7). Elk korreltje weegt 0,025 gram. Hoeveel korreltjes heb je nodig om het water neutraal te maken?
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon redoxreactie
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
redoxreactie
hallo, wilt u bij deze reacties voor mij het antwoord geven want ik heb ze gemaakt maar ik heb geen antwoorden en ik weet niet of ik het goed gedaan heb. 1. geef de half reacties en de totaal reactie  wanneer fosforigzuur (H3PO3) aan een kaliumnitraatoplossing wordt toegevoegd/ 2. geef de half reacties en de […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox waterstofperoxide
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox waterstofperoxide
Hoi In mijn scheikundeboek staat een opdracht over waterstofperoxide dat zich als oxidator en als zuurstof gedraagt. vraag a: ‘Je kunt je haar bleken met een H2O2 oplossing. Niet H2O2 zelf is dan de oxidator, maar zuurstof die uit H2O2 ontstaat. Geef de halfreactie voor het ontstaan van zuurstof uit H2O2. en vraag b: ‘De […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox waterstofperoxide
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox waterstofperoxide
Hoi In mijn scheikundeboek staat een opdracht over waterstofperoxide dat zich als oxidator en als zuurstof gedraagt. vraag a: 'Je kunt je haar bleken met een H2O2 oplossing. Niet H2O2 zelf is dan de oxidator, maar zuurstof die uit H2O2 ontstaat. Geef de halfreactie voor het ontstaan van zuurstof uit H2O2. en vraag b: 'De […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon koolwaterstoffen nummering
Scheikunde | Vwo | 4
Vraag
koolwaterstoffen nummering
hoe weet je welk deel van een koolwaterstof het laagste nnummer heeft?
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox en groene chemie
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox en groene chemie
Geachte iemand, voor het vak scheikunde heb ik een SE over redox en groene chemie gemaakt, hiervoor heb ik een 2,8 terwijl ik dacht dat het best oké ging. Binnenkort heb ik de herkansing. Vandaar mijn vraag; ‘hoe en met welke methode/materiaal kan ik het beste voor deze onderwerpen leren?’
Bekijk vraag & antwoord

Inloggen voor experts