Zouten
Over de vraagbaak

Vraagbaakscheikunde.nl

Zouten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #1561 Reageer
    Britt
    Gast

    Hoe kan ik voor mijn practicum scheikunde de zouten oefenen?

    #1565 Reageer

    Beste Britt,

    Dat hangt deels van je docent af en van de stof die je hebt gehad.

    Over het algemeen moet je in ieder geval de volgende dingen leren:

    – de namen en formules van ionen (bijv. K⁺ = kalium(ion) moet je twee kanten op leren) en samengestelde ionen (bijv. NO₃⁻ is nitraation)
    – wat een neerslagreactie is
    – wat een verhoudingsformule is
    – wat een vlamkleur is (dit doen niet alle docenten)
    – wat concentratie is (g/L en afhankelijk van je niveau en leerjaar ook in mol/L)
    – wat kristalwater is (afhankelijk van je niveau en leerjaar)
    – wat een onderzoeksvraag is
    – wat een hypothese is
    – wat waarnemingen zijn
    – wat conclusies zijn

    De dingen die je moet leren staan over het algemeen in je lesboek en/of op stencils die je van je docent gekregen hebt. Dit kun je het beste leren door een week van te voren te beginnen en dit net zo lang te herhalen tot je het uit je hoofd kent. Je kunt ook vragen of iemand thuis je wil overhoren iedere dag.

    Je moet met deze kennis het volgende kunnen:
    – hoe je een verhoudingsformule opstelt met een negatief (samengesteld) ion en een positief (samengesteld) ion. Bijvoorbeeld de verhoudingsformule van het zout calciumcarbonaat bestaat uit Ca²⁺ en CO₃²⁻. Dus de verhoudingsformule wordt dan CaCO₃.
    – hoe je met behulp van binas tabel 45 achterhaalt welke ionen samen een goed oplosbaar zout vormen en welke niet
    – je moet in tabel 65 vlamkleuren en kleuren van oplossingen/ionen in oplossing kunnen opzoeken
    – een vergelijking van een neerslagreactie geven
    – je kunt ook een vraag krijgen waarbij verteld wordt dat een bepaald poeder of oplossing een of meerdere ionen bevat en dan moet je achterhalen welke ionen daar in zitten bijvoorbeeld door hier een andere oplossing aan toe te voegen waarmee het ene mogelijke ion niet oplost en andere mogelijke ionen wel. Je moet deze ‘puzzel’ op kunnen lossen met behulp van binas tabel 45
    – je moet berekeningen kunnen maken bijvoorbeeld: Als je zoveel mL van oplossing A met concentratie … g/L en zoveel mL van oplossing B met concentratie … g/L samenvoegt ontstaat stof C. Bereken hoeveel gram van stof C ontstaat/neerslaat.
    – je moet weten hoe je de vlamkleur bepaald en aan de hand daarvan kunnen vertellen welke ionen in een stof/oplossing aanwezig zijn
    – je moet een werkplan op kunnen stellen

    Meestal heb je huiswerk gemaakt en/of practicum gedaan waar dit soort oefeningen in voorkomen. Je kunt je tekstboek lezen en/of uitlegfilmpjes op internet kijken zodat je goed begrijpt hoe dit moet. Daarna kun je de opgaven opnieuw maken en kijken of je het zonder uitleg of lesboek zelf kunt. Wees natuurlijk heel kritisch met nakijken!

    Kun je hiermee voorruit?

    Met vriendelijke groeten,
    Yvette van Rijckevorsel

    #1633 Reageer
    My Linh
    Gast

    Ik had dit evenwicht in mijn boek gezien: 2 Fe3+(aq) + Fe(s) ⇆ 3 Fe2+(aq).
    Ik weet alleen niet hoe dit nou precies werkt. Hoe kunnen de ijzer(III)ionen die samen dan met ijzer reageren ijzer(II)ionen worden?

    #1634 Reageer

    Hallo My Linh,

    Je heb niet je onderwijsniveau aangegeven, maar gezien de vraag, weet ik het wel ongeveer.
    Er is hier sprake van een redox reactie: er worden elektronen overgedragen van de ene soort deeltjes naar de andere soort deeltjes. Hier staan de Fe atomen dus elektronen af aan de Fe3+ ionen. Ofwel Fe(s) is de RED en Fe 3+(aq) is de OX. In BINAS 48 kun je de de beide halfreacties vinden. Als je deze, op de goede manier optelt, krijg je het resultaat: de totaalvergelijking.
    Je zou simpelweg kunnen zeggen dat, in dit geval, de aanwezige elektronen eerlijk worden verdeeld over de 3 ijzerdeeltjes.

    Is dit duidelijk?

    Succes verder en groet,

    Jan Wim Peters

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Zouten
Mijn informatie:



vraagbaak icoon Reactiemechanismen
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
Reactiemechanismen
Ik kom niet uit het ionair reactiemechanisme van dibroom en broommethaan waarbij dibroommethaan ontstaat.
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon vraag 17 2002 tijdvak 1
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
vraag 17 2002 tijdvak 1
In mijn scheikunde boek kwam een oud examen opgave van 2002 tijdvak 1 vraag 17. Ik snap er dus helemaal niks van. Zouden jullie mij kunnen helpen met hoe je dit soort vragen beantwoord en hoe zei op het antwoord kwamen?
Bekijk vraag & antwoord
studiehulp icoon Organische chemie - naamgeving
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Organische chemie - naamgeving
Oefentoets over organische chemie - naamgeving voor vwo 4.
Bekijk de toets
studiehulp icoon Molariteit
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Molariteit
Oefentoets over molariteit.
Bekijk de toets
studiehulp icoon Gehaltes
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Gehaltes
Oefentoets over rekenen aan volume, massa, dichtheid en ppm.
Bekijk de toets
studiehulp icoon Energie
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Energie
Deze oefentoets bestaat uit drie vragen over het onderwerp energie. De uitwerking vind je na het openen van alle hints. Let op, als er geen ‘Controleer antwoord’ knop staat, moet je zelf je antwoord controleren met behulp van de hints en uitwerking.
Bekijk de toets
studiehulp icoon Evenwichten
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Evenwichten
Oefentoets over evenwichtsreacties.
Bekijk de toets
studiehulp icoon Bindingen
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Bindingen
Oefentoets over bindingen (atoom, vanderwaals, etc).
Bekijk de toets
studiehulp icoon Atoombouw
Scheikunde | Vwo | 4
Oefentoets
Atoombouw
Oefentoets over atoombouw en isotopen.
Bekijk de toets
studiehulp icoon Zuren-basen
Scheikunde | Havo | 5
Oefentoets
Zuren-basen
Oefentoets over zuur-basereacties en pH berekenen.
Bekijk de toets

Inloggen voor experts