stoichiometrische berekeningen
topicOver de vraagbaak

Vraagbaak scheikunde

stoichiometrische berekeningen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #2002 Reageer
    Timmy
    Gast

    Men laat 50,0 g onzuivere zink reageren met een overmaat verdunde HCL-oplossing. Hierbij ontstaat 15,2 l H2 bij 1000 hPa en 22°. Bereken het zuiverheidsgehalte in m% van het stuk zink in de veronderstelling dat de onzuiverheden niet reageren met HCl.

    Zn + 2HCl -> ZnCl2 + H2

    n(H2) = 0,620 mol
    n(Zn)= 0,765 mol dit klopt niet dus n(Zn)= 0,620 mol

    n(HCl) = 1,240 mol * 36,5 g/mol = 45,3 g

    50,0/ (50,0+ 45,3) = 50/95,3 = x/ 100 met x= 52, 5 g

    dus m% = 52, 5 %

    klopt dit?

    #2003 Reageer
    M. Bus
    Expert

    Beste Timmy,

    Je hebt gelijk dat er precies evenveel mol zink is weggereageerd als dat er waterstof is ontstaan. De som gaat er vanuit dat alle zink reageert en dat alleen de onzuiverheden overblijven. Het aantal mol zink wat heeft gereageerd weet je nu al, dus kan je dan zelf uitrekenen wat de zuiverheid is in massaprocenten?

    Succes!

    #2004 Reageer
    Timmy
    Gast

    m= n* M= 40,545 -> 40,5 %?

    #2005 Reageer
    Timmy
    Gast

    m% is toch de verhouding van de opgeloste stof over de totale oplossing x 100

    en de opgeloste stof is zink in zoutzuur dus m% = m( zn)/ m(zn) + m(Hcl) *100 ?

    #2006 Reageer
    M. Bus
    Expert

    Beste Timmy,

    Als ik je vraag goed lees dan staat er dat je het zuiverheidsgehalte van de onzuivere zink moet bepalen in massaprocenten. Dit betekent welk deel van de massa van het onzuivere zink is echt zink. Bijvoorbeeld 90% zuiver betekent dat 90% zink is en 10% zijn onzuiverheden.

    Helpt dit je verder?

    #2007 Reageer
    Timmy
    Gast

    Ah ik denk dat ik het snap.

    m(onzuivere zink) = 50, 0 g
    m( zuivere zink) = 0, 620 * 65,4= 40, 5 g m%= 81 g zuivere zink/ 100 g onzuivere zink *100 = 81 % ?

    #2008 Reageer

    Beste Timmy,

    Je snapt het inderdaad nu en het antwoord klopt helemaal!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: stoichiometrische berekeningen
Je informatie:



vraagbaak icoon fasen van stoffen in een reactievergelijking
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
fasen van stoffen in een reactievergelijking
Goedemiddag. Ik ben momenteel bezig met zuur-basereacties. Ik loop alleen ergens tegenaan; hoe weet ik bij het opstellen van zo’n reactie in welke fase zo’n beginstof zich bevindt, kan ik dat in Binas vinden of moet ik dat gewoon weten? Soms schrijf ik (aq) op, maar is het (l), of andersom. Heel af en toe […]
Bekijk vraag & antwoord
studiehulp icoon 10 tips om uitlegvideo’s effectief te gebruiken
Vwo | Havo | Vmbo
Leertip
10 tips om uitlegvideo’s effectief te gebruiken
Haal meer uit het kijken van uitlegvideo's met deze tips.
Bekijk de tip
vraagbaak icoon Zuren en basen
Scheikunde | Vwo | 4
Vraag
Zuren en basen
Hallo, Ik moet bij deze opdracht een reactievergelijking opstellen, maar ik snap het niet helemaal. Ik moet de reactievergelijking geven als bariumoxide en verdund azijnzuur bij elkaar worden gevoegd. Ik dacht dat het antwoord CH3COOH (aq) + BaO (aq) -> Ba 2+ (aq) + CH3COO-. Het antwoord moest BaO + 2CH3COOH -> Ba2+ + H2O […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon azijnzuur en zuur-base
Scheikunde | Vwo | 4
Vraag
azijnzuur en zuur-base
Hallo, Bij een reactievergelijking van een zuur-base reactie moet ik de scheikundige naam weten van azijnzuur. Volgens Binas is dit ethaanzuur. Ethaan is C2H6 en zuur is H3O+, maar het antwoordenboekje geeft CH3COOH aan. Is dit een zuur waarvan je de naam gewoon uit je hoofd moet leren? Want ik snap de naamgeving niet helemaal. […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Uitleg vraag 22 van scheikunde examen 2023 eerste tijdvak.
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
Uitleg vraag 22 van scheikunde examen 2023 eerste tijdvak.
Hoi, ik begrijp vraag 22 niet helemaal, in het correctievoorschrift staat dat er 4 atoombindingen zijn, zou u aub willen uitleggen hoe ze daarop komen? Alvast bedankt!
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Zuur-Base en redox
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Zuur-Base en redox
Hallo, Ik heb binnenkort een toets over zuur-base en redoxreacties. Wij krijgen dan twee stoffen en dan moeten wij zelf bepalen of het een redox of ZuBa reactie is. Ik heb echter geen idee hoe dit moet. Kan iemand helpen? Dit zijn een aantal voorbeelden van de oefenvragen: 1. Zink + zoutzuur 2. zinknitraatoplossing + […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Halfreacties
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Halfreacties
Hoi hoi, ik heb een vraagje. Als ik een totaal vergelijking moet opstellen van een redoxreactie, kan het dan zijn dat een halfreactie wel in de binas staat en de ander niet? Of is het altijd zo dat ze er of allebei wel in staan of allebei niet? Dankjewel alvast.  
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Zuren en basen
Scheikunde | Vwo | 4
Vraag
Zuren en basen
Hallo, Ik snap niet helemaal hoe je nu precies een reactie vergelijking moet opstellen voor een zuur en base reactie. bijvoorbeeld bij een opdracht moet ik de juiste notatie van de oplossing HCIO2 noteren. Ik dacht dat dat dan CIO2- (aq) + H3O+ was. Maar volgens het antwoordenboekje is het alleen HCIO2. Maar HCIO2 is […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon hydrofiel of hydrofoob?
Scheikunde | Mbo 2 | 1
Vraag
hydrofiel of hydrofoob?
Beste, Hormonen die derivaten zijn van aminozuren, zijn die hydrofiel en hydrofoob? En de peptidehormonen zijn die hydrofiel of hydrofoob? groetjes Lore
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Buffer rekenen vwo 2021-1 vraag 15
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
Buffer rekenen vwo 2021-1 vraag 15
Hallo, ik heb morgen examen en nog 1 vraagje. bij examen vwo 2021-1 vraag 15 stellen ze een BOE tabel op, maar hoezo moet je opeens al die concentraties invullen? Ik heb altijd gewoon de stoffen en dan bijv 0,100-x, concentratie h3o+ is c en de laatste stof is ook x, waaruit dan x2/0,100=KZ uitkomt, […]
Bekijk vraag & antwoord

Inloggen voor experts