Rob Hooft

Rob Hooft

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: neerslag #2552
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi Max!

    Alle chemische stoffen zijn altijd elektrisch neutraal. Het is onmogelijk om alleen carbonaationen te hebben, dus die kun je ook niet als enige ergens bij gooien.

    Om dezelfde reden zal er ook niet alleen Hg2+ in het afvalwater zitten: er zit daar altijd ook een negatief geladen ion bij.

    De natuurkunde kan ons dit uitleggen: we weten dat deeltjes met gelijke lading elkaar afstoten, en deeltjes met tegengestelde lading elkaar aantrekken. Een “spateltje” met alleen carbonaationen zouden elkaar wel heel sterk afstoten! De positieve natriumionen zijn nodig om ze bij elkaar te houden.

    Vaak is het zo dat in een chemische reactie één van de twee ionen veel belangrijker is dan de andere. Dan wordt die andere vaak weggelaten uit een reactie-vergelijking. We moeten toch niet vergeten dat ze er zijn! En als je het over afvalwater hebt moet je zeker goed kijken wat er overblijft.

    Helpt dat je om het te begrijpen?

    In reactie op: reactie #2271
    Rob Hooft
    Expert

    Ok, dat is jammer. Maar laat ik even meekijken.

    We kijken eerst naar dat paar 2 NO2 naar N2. Dat levert dus 4 zuurstofatomen op.
    Daarvan wordt er nu 1 gebruikt om CO om te zetten in CO2. Wat zou je moeten doen om alle vier de zuurstofatomen te gebruiken om CO in CO2 om te zetten? Hoeveel CO kun je dan omzetten met die vier zuurstofatomen?

    In reactie op: reactie #2269
    Rob Hooft
    Expert

    Inderdaad! Kijk eens wat er precies gebeurt met de hoeveelheid zuurstofatomen:
    * voor de omzetting van CO in CO2 wordt 1 zuurstofatoom gebruikt
    * de omzetting van 2 NO2 in N2 levert 4 zuurstofatomen op.

    Daarmee moet het lukken om het kloppend te krijgen?

    In reactie op: reactie #2267
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi Janou! Ik herken een reactie die in bijvoorbeeld een autokatalysator optreedt.

    Waar ik in dit geval mee begin is om te zien dat er links en rechts precies 1 molecuul is met een C atoom. En ook is er links en rechts precies 1 molecuul met een N atoom. Wat we daardoor al weten is dat het getal voor CO en voor CO2 gelijk moet worden. En het getal voor N2 moet de helft worden van het getal voor NO2.

    Dan hebben we alleen nog zuurstofatomen. Kun je daar met wat ik hierboven schreef voor zien wat er moet gebeuren om de aantallen kloppend te maken?

    In reactie op: cis en trans-isomerie #2114
    Rob Hooft
    Expert

    Pieter,

    Nog een aanvulling: ik begrijp je vraag goed, want als er nou 4 groepen aanzitten, welke configuratie is dan CIS en welke TRANS? Als er 2 waterstofatomen zijn is dat tenminste duidelijk!

    Bij meer complexe groepen is er dus inderdaad nog wel CIS/TRANS isomerie, maar de naamgeving wordt dan lastiger: je gebruikt dan geen cis/trans meer, maar E of Z van het Duits voor Entgegen (tegenover) of Zusammen (samen). Voor E/Z is een compleet systeem van naamgeving bedacht dat eenduidig blijft, maar helaas even lastiger om te gebruiken: je moet dan gaan kijken naar de hoogste atoomnummers van de atomen die gebonden zijn aan weerszijden van de dubbele band, en als die gelijk zijn zelfs van atomen die nog verder weg zitten.

    Rob

    In reactie op: Ruimtelijke bouw oliezuur #1882
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi My Linh,

    Ik ben zelf een slecht tekenaar, maar ik heb wel een plaatje gevonden wat de structuur weergeeft. Kijk maar eens naar Figuur 1 in dit artikel hier: https://tidsskriftet.no/en/2013/09/trans-fat-can-be-hidden-health-risk

    Je ziet daarin de knik in de cis-vorm duidelijk zitten. Nu zijn de enkele C-C bindingen natuurlijk in principe draaibaar, maar zelfs als je dat probeert krijg je hem nooit helemaal recht.

    Een minder ruimtelijke manier om dit te bekijken is de platte tekening van een vetzuur: dat is vaak gewoon een stel zig-zagjes. Als je daar 1 enkele binding dubbel maakt zonder de tekening te veranderen zie je meteen dat die trans is.

    Op de Nederlandse Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Oliezuur#/media/Bestand:Oleic_acid_shorthand_formula.PNG) proberen ze oliezuur ook rechtdoor te tekenen, maar daar zie je dat dat echt niet zomaar kan: die hoeken bij de dubbele binding zijn veel te groot, bijna rechtdoor! De tekening op de Engelse wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Oleic_acid#/media/File:Oleic-acid-skeletal.svg) is veel beter: daar proberen ze het wel netjes om de knik eruit te halen, maar zelfs dan loopt het molecuul niet rechtdoor. En in deze vorm zitten er in de ruimtelijke structuur nog waterstofatomen bij elkaar in de weg!

    Helpt dit?

    Rob

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door Rob Hooft.
    In reactie op: cis en trans-isomerie #69491
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi My Linh! Dit is echt een andere vraag; volgende keer kun je beter zelf een nieuwe vraag openen dan is het makkelijker terug te vinden. Misschien dat de beheerder van de vraagbaak er een losse vraag van kan maken voor ons.

    Ik ben een beetje in de war door jouw term “dipool-dipoolmolecuul”. Er zijn *bindingen* die dipolen hebben (in jouw geval de C-F bindingen) en er zijn *moleculen* die dipolen hebben. Twee dipolen kunnen een dipool-dipool interactie vormen, maar daar hebben we het in dit geval niet over. Een dipool-dipool molecuul heb ik nog nooit gehoord.

    Om het verschil tussen cis- en trans- te kunnen begrijpen heb ik geleerd om de dipolen van de bindingen te tekenen als een pijltje.

    Als je cis-1,2-difluoretheen tekent (gelukkig is het een plat molecuul, dus tekenen lukt dan ook) dan loopt het eerste pijltje langs de C-F binding naar linksboven, en het tweede pijltje naar rechtsboven. Als je die twee pijltjes bij elkaar schuift zonder te draaien en zo achter elkaar legt krijg je de dipool van het hele molecuul, en die ligt dan als een langere pijl recht naar boven. Dit molecuul heeft dus een dipool.

    Als je trans-1,2-difluoretheen tekent dan loopt het eerste pijltje weer langs de C-F binding naar linksboven, maar het tweede pijltje langs de tweede C-F binding loopt nu naar rechtsonder! Als ik die twee pijltjes nu achter elkaar leg dan wijzen ze precies tegen elkaar in. De twee dipoolpijltjes heffen elkaar precies op. En dus heeft het hele molecuul geen dipool.

    Jij beschrijft hetzelfde op een net iets andere manier. In het eerste tekeningetje ligt het punt midden tussen de de twee F atomen boven het punt dat je kunt tekenen midden tussen de twee C atomen. In het tweede tekeningetje ligt het punt midden tussen de twee F atomen precies op hetzelfde punt als het punt midden tussen de twee C atomen. Daaraan kun je ook zien dat de optelsom van de dipolen van de twee bindingen voor de trans-verbinding precies nul is, en het molecuul geen dipool heeft.

    Is het zo duidelijker?

    In reactie op: eindproef #1726
    Rob Hooft
    Expert

    Natuurlijk is het te realiseren…. maar of dat binnen de school past moet je echt daar bespreken!

    In reactie op: eindproef #1724
    Rob Hooft
    Expert

    Timmy,

    Wat je er allemaal aan vast wilt knopen kun je met een Arduino natuurlijk helemaal zelf verzinnen! Ik zou het op school bespreken.

    In reactie op: eindproef #1722
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi Timmy,

    Dat klinkt als een heel spannende machine, maar ik zie niet zo waar die lampen voor dienen! Welk probleem je hier probeert op te lossen. Verder moet je weten dat gewoon zout een hele rare stof is: die lost niet beter op in heet water dan in koud water. Het lost wel sneller op, maar er lost niet meer op in heet water.

    Als je een zoutoplossing wilt gebruiken is mijn eerdere idee van het meten van een neerslag dan niet leuk? Als je een reageerbuis hebt waar een zoutoplossing in zit, en je gooit daar een klein beetje van een andere zoutoplossing in (bijvoorbeeld met je klep van de Arduino, maar als dat te lastig is kan dat ook gewoon met de hand) dan kan de oplossing een neerslag geven. Als je een lichtje aan de ene kant neerzet dat je met je Arduino kunt besturen kun je met een lichtsensor aan de andere kant zien of je een neerslag krijgt doordat het licht zwakker wordt. Nog leuker als je met een lichtsensor aan de zijkant kunt zien dat je daar met een neerslag ineens wel een beetje licht krijgt. Je kunt eventueel ook programmeren dat je een grafiekje maakt van de metingen over de tijd.

    In reactie op: eindproef #1720
    Rob Hooft
    Expert

    Timmy,

    Het probleem met zoutreacties (maar ja, daar ben ik weer geen expert!) is dat ze vaak zo vreselijk snel zijn. Als je alleen een modelberekening moet maken is dat niet zo’n probleem, maar als je zelf ook een opstelling moet maken waar je iets aan kunt meten wordt dat een stuk lastiger.

    En ik heb dus nog niet helemaal duidelijk welke onderdelen je allemaal zelf moet maken voor je eindwerk. Ga je inderdaad zelf ook een reactie uitvoeren en wil je die koppelen met je programma? Ga je het meten doen met een sensor die je aan je programma koppelt? Dan moet je dus iets kiezen wat langzaam genoeg gaat om er goed aan te kunnen meten. En ik zie twee mogelijkheden: je maakt een programma wat die metingen ondersteunt en netjes in een grafiek zet. Of je maakt een programma wat bijvoorbeeld voorspelt hoe snel de reactie zal lopen als je de omstandigheden wat verandert (bijvoorbeeld bij een hogere temperatuur), en je voert daarna dat experiment uit om te kijken of dat klopt.

    Nog een andere mogelijkheid als je naar zoutoplossingen wilt kijken is dat je niet naar de snelheid kijkt, maar naar hoe troebel de oplossing wordt als er een neerslagreactie is.

    Als je meer ideeën wilt bespreken moet je een paar van de vragen die ik hierboven stel even beantwoorden. Je moet natuurlijk niet teveel tegelijk willen: als je een moeilijk programma moet schrijven wil je niet te veel apparatuur moeten bouwen, en niet een moeilijke reactie uitkiezen. En dat is voor ons wat moeilijk te beoordelen, dus dat zou je echt op school moeten bespreken.

    In reactie op: eindproef #1714
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi Timmy!

    Ik heb zelf heel veel in de chemie geprogrammeerd, maar nu is het voor ons hier heel moeilijk om in te schatten welke chemie jij al hebt gehad, en hoeveel ervaring je hebt met programmeren!

    Ik kan me van mezelf herinneren dat ik het leuk vond toen ik een opdracht kreeg waarin ik moest proberen om in een reactievat de reactiesnelheid van een reactie te berekenen aan de hand van de concentraties van verschillende stoffen die erin zitten, en dan te kijken hoe de samenstelling van het mengsel in de tijd verandert. Zou zoiets wat voor je zijn? Je kunt dan een industriële synthese (bijvoorbeeld ammoniak maken?) proberen te modelleren, en kijken of je kunt verzinnen hoe die het beste kan lopen.

    Dit kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt als je bijvoorbeeld een evenwicht neemt waar je ook de teruggaande reactie moet meenemen, of nevenreacties. En je kunt ook denken over de weergave van de resultaten in grafische vorm als daar meer je interesse ligt.

    In reactie op: Radicaal moleculen #1558
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi Yinthe!

    In de atoom- en molecuulbeschrijving leren we dat elektronen altijd graag in paren bij elkaar zitten. Alle schillen hebben een even aantal plekken voor elektronen, bindingen bestaan uit elektronenparen enzovoort. Een radicaal is eigenlijk een geval waarbij dat is misgegaan! Er is dan een enkel los elektron overgebleven. Omdat dit erg “onprettig” is is zo’n radicaal vaak erg reactief.

    Ik hoop dat dit het duidelijk maakt.

    Rob

    In reactie op: scheikunde cake bakken #1544
    Rob Hooft
    Expert

    Nathala,

    Als je iets bakt met gist dan gaat het ook bij kamertemperatuur al rijzen, maar lukt dat het beste als je het voorzichtig een beetje warm maakt. In de oven zou de gist zo snel heet worden dat het doodgaat. Je zet een baksel met gist pas in de oven als het gerezen is. Als je recept bakpoeder heeft dan gaat het rijzen bij 20 of 40 graden nog veel te langzaam, dan moet je gewoon gaan bakken en ontstaan de belletjes tijdens het bakken wel!

    Kijk maar in je recept, ik denk dat er bakpoeder in wordt gebruikt?

    Rob

    In reactie op: scheikunde cake bakken #1542
    Rob Hooft
    Expert

    Hoi Nathala!

    Ik denk dat je opgave ook het recept voor het cakebeslag geeft? Jammer dat wij dat niet krijgen, dan kunnen we niet meesnoepen.

    Er zijn twee manieren om gebak te laten rijzen: gist, of bakpoeder. Allebei maken ze belletjes van koolzuur. Gist is een levend organisme, en heeft een optimale temperatuur van ongeveer 40 graden, veel heter en het gaat dood. Bakpoeder is een mengseltje dat voor een chemische reactie zorgt als het nat wordt, zonder een levend wezen, en zo’n reactie gaat sneller als het warm wordt.

    Begrijp je het zo?

    Rob

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)

Inloggen voor experts